|

Dunki – Bollywood, 2023; elokuva-arvio ja VFX

Elokuva ”Dunki”, jonka on ohjannut Rajkumar Hirani ja jonka pääosassa nähdään Shah Rukh Khan, sai maailmanensi-iltansa juuri ennen joulua, 21.12.2023. Kävin katsomassa elokuvan Helsingissä – kyllä, luit aivan oikein – kävin katsomassa Bollywood-elokuvaensi-illan helsinkiläisessä Finnkinon elokuvateatterissa, ja tässä arvioni siitä –

Elokuva sijoittui Punjabissa sijaitsevaan kylään, joka on intialainen osavaltio, jossa en ole vielä päässyt vierailemaan, ja tämä teki elokuvasta kiinnostavamman. Tarina pyöri neljän ystävyksen ympärillä, jotka jakoivat yhteisen unelman matkasta Englantiin. He kohtasivat kuitenkin merkittäviä esteitä, sillä heillä ei ollut viisumeita saati lippuja. Tämä juonikuvio tarjosi sekoituksen draamaa ja yhteiskunnallista kommentointia, joka kuvasi monen Intiassa elävän pyrkimyksiä ja haasteita.

Shah Rukh esiintyi elokuvassa sekä nuorena että vanhana, ja hänen nuori-look saavutettiin digitaalisten keinojen avulla. Minun mielestäni Shah Rukh Khan ei näyttänyt nuorena itseltään, sillä hän oli hyvin laiha, näyttäen hitusen sairaalta, mikä häiritsi minua entisestään eikä päästänyt tarinaan mukaan. Onneksi elokuva oli komedia, vaikka se käsittelikin vakavia aiheita, kuten salamatkustamista. Tajusin, etten ollut elokuvan pääkohdeyleisöä, ja ehkä juuri siksi elokuva ei tehnyt minuun sen suurempaa vaikutusta saaden juuri ja juuri kolme tähteä minulta.

Mutta kyllä tuon elokuvan voi kerran katsoa, varsinkin jos sattuu olemaan Shah Rukh Khan -fani, tai jos haluaa tietää, miten ihmiset Intiasta voivat päätyä laittomasti Britanniaan. Elokuvan kesto oli 3 tuntia väliaikoineen, kertoen siitä. Bollywood-elokuvat ovat muuten tietääkseni ainoita Suomessa, joissa on väliaika, mikä on toki varsin tervetullut ominaisuus pitkiin elokuviin. Pääsee välillä vähän jaloittelemaan, niinkuin junassa ja lentokoneessakin.

”Dunki” nousi tarinankerronnalla ilakoivaksi masala-elokuvaksi, yhdistäen huumoria, tunteita ja yhteiskunnallista kommentointia. Elokuvana se oli samanaikaisesti sekä viihdyttävä että ajatuksia herättävä. Elokuvan musiikin oli säveltänyt Pritam Chakraborty, mikä lisäsi sen kokonaisviehätystä.

Katso YouTube Shorts -filmini Bollywoodin elokuvakokemuksesta Suomessa –

Dunki-elokuvan ensi-ilta Helsingissä

Mikä on dunki?


Maahanmuuton kontekstissa ”Dunki” on Etelä-Aasiassa, erityisesti Intiassa, käytetty puhekielen termi, joka viittaa laittomaan tai epäsäännölliseen maahanmuuttoon, jota usein hoitavat salakuljettajat. Kyseinen termi on saavuttanut jonkin verran pahamaineisuutta ja sitä käytetään yleisesti, kun puhutaan ihmisistä, jotka yrittävät muuttaa Yhdysvaltojen, Kanadan tai Euroopan maihin luvattomin keinoin.

Prosessiin kuuluu tyypillisesti suurten rahasummien maksaminen agenteille tai salakuljettajille, jotka lupaavat helpottaa maahanmuuttoa. Nämä agentit käyttävät usein erilaisia laittomia ja vaarallisia menetelmiä ihmisten kuljettamiseen rajan yli. Matka voi olla vaarallinen ja sisältää matkustamista useiden maiden kautta turvattomissa olosuhteissa.

Tällaiseen maahanmuuttoon ajavat usein erilaiset tekijät, kuten taloudelliset mahdollisuudet, paremman elämän toive, vaikeiden olosuhteiden välttäminen kotimaassa tai perheenjäsenet, jotka jo ovat ulkomailla. Laittoman luonteen vuoksi tällainen maahanmuutto sisältää kuitenkin merkittäviä riskejä, mukaan lukien pidätyksen, karkotuksen tai hyväksikäytön ja väärinkäytön vaarat.

”Dunki”-reitit ovat usein monimutkaisia ja vaihtelevat paljon, sisältäen tyypillisesti useita kansainvälisten rajojen ylittämisiä ja sekoituksen maitse, meritse ja ilmateitse matkustamisesta. Matkat voivat sisältää useiden kauttakulkumaiden läpikulkemista ennen lopullista määränpäätä.

Termi ”dunki” heijastaa näiden maahanmuuttoyritysten epävirallista ja usein salakähmäistä luonnetta. Onkin tärkeää huomata, että tällaiset maahanmuuton muodot eivät ole vain vaarallisia siihen osallistuville yksilöille, vaan ne muodostavat myös laittoman rikkomuksen monissa kohdemaissa.

Kuka on Taapsee Pannu?


Taapsee Pannu esitti Shah Rukh Khanin ohella pääroolin Dunki-elokuvassa. Taapsee on arvostettu intialainen näyttelijä, joka tunnetaan monipuolisista rooleistaan hindi-, telugu- ja tamilielokuvissa. Hän syntyi New Delhissä, Intiassa, vuonna 1987, ja myös kasvoi Delhissä. Uransa hän aloitti Etelä-Intian elokuvateollisuudessa ennen kuin jätti jälkensä Bollywoodiin.

Uran kohokohdat


Debyytti-elokuva: Taapseen näyttelijäura alkoi vuoden 2010 telugu-elokuvasta ”Jhummandi Naadam”. Hänestä tuli nopeasti näkyvä hahmo Etelä-Intian elokuvissa, ja hän esiintyi useissa tamili- ja telugu-elokuvissa.


Bollywoodin läpimurto: Taapseen Bollywood-debyytti oli vuonna 2013 elokuvassa ”Chashme Baddoor”. Kuitenkin hänen esiintymisensä vuoden 2016 elokuvassa ”Pink” yhdessä Amitabh Bachchanin kanssa toi hänelle kriitikoiden suosiota ja tunnustusta hindinkielisessä elokuvassa.


Monipuoliset roolit: Taapsee tunnetaan monipuolisista ja haastavista rooleistaan. Joitain hänen merkittäviä elokuviaan ovat ”Naam Shabana” (2017), jossa hän näytteli vakoojaa; ”Soorma” (2018), urheiluelämäkerta; ja ”Badla” (2019), trilleri.


Kaupallinen menestys ja tunnustus: Taapseen rooleja elokuvissa ”Saand Ki Aankh” (2019) ja ”Thappad” (2020) on kehuttu erityisesti niiden syvyydestä ja voimakkaasta suorituksesta johtuen. Nämä elokuvat lisäsivät myös Taapseen mainetta Bollywood-näyttelijänä.


Palkinnot: Pannu on saanut esityksistään useita palkintoja ja ehdokkuuksia, mukaan lukien parhaan naispääosan Filmfare Critics Award -palkinnon.


Lue lisää Shah Rukh Khanista ja hänen elokuvistaan aiemmasta artikkelistani Shah Rukh Khanin parhaimmat elokuvat.


Mikä on VFX-efekti ja miksi Shah Rukh Khan näytti niin nuorelta Dunki-elokuvassa?


Rajkumar Hiranin ohjaamassa Dunki-elokuvassa visuaalisilla tehosteilla (VFX) oli merkittävä rooli erityisesti Shah Rukh Khanin nuorentuneen version luomisessa. VFX-tekniikka oli keskeinen osa elokuvan visuaalista kerrontaa. Vanhenemista vähentävän VFX:n käyttö Shah Rukh Khanin kasvoilla on kuitenkin herättänyt ristiriitaisia reaktioita yleisön ja kriitikoiden keskuudessa. Jotkut arvostivat näyttelijän tuoretta, nuorekasta ulkonäköä, kun taas toisten mielestä VFX oli liiallista, mikä heikensi elokuvan sitoutumista ja aitoutta.


Lisäksi elokuvan VFX:ssä oli pieni häiriö, jossa mies ilmestyi mystisesti ja katosi samassa kohtauksessa. Tämä tapaus herätti suurta huomiota sosiaalisessa mediassa, kun fanit ja kriitikot analysoivat teaseria yksityiskohtaisesti ja keskustelivat elokuvan VFX:n käytöstä.


Vanhenemista vähentävä VFX-tekniikka sisältää kehittyneitä visuaalisia tehostetekniikoita, jotka saavat näyttelijät näyttämään nuoremmilta näytöllä. Tässä pieni yleiskatsaus tähän tekniikkaan:

  • Digitaalinen meikki: Pohjimmiltaan ikääntymisen vähentämistä voidaan pitää digitaalisena meikkinä. Ohjelmistojen avulla taiteilijat poistavat ryppyjä, kiristävät ihoa ja muuttavat kasvojen piirteitä nuoremmiksi.
  • Motion Capture ja CGI: Kehittyneemmissä tapauksissa liikkeensieppaustekniikka on yhdistetty CGI:hen (Computer-Generated Imagery). Näyttelijät esiintyvät liikkeenkaappauspisteet kasvoillaan, jotka vangitsevat heidän ilmeensä. Näitä tietoja käytetään sitten nuoremman version luomiseen heidän kasvoistaan digitaalisesti.
  • Viitemateriaali: VFX-taiteilijat käyttävät usein näyttelijän vanhoja valokuvia ja elokuvia viitteenä luodakseen nuoremman ulkonäön tarkasti uudelleen.
  • Kerrostaminen ja teksturointi: Prosessiin kuuluu kerrostaminen ja teksturointi syvyyden ja realistisuuden lisäämiseksi kasvoihin. Taiteilijoiden on tasapainoiteltava kasvojen nuoreltanäyttämisen kanssa säilyttäen samalla näyttelijän nykyiset ilmeet ja näyttelijän vivahteet.
  • Renderöinti ja kompositio: Lopuksi nämä elementit renderöidään ja yhdistetään lopulliseen kuvaan saumattomasti, jolloin nuorentuneet kasvot näyttävät luonnolliselta liikkeessä sekä erilaisissa valaistusolosuhteissa.


Tämä tekniikka vaatii huomattavan määrän aikaa, taitoa ja tietokoneen laskentatehoa. Samalla kun se avaa uusia tarinankerrontamahdollisuuksia, se herättää myös keskustelua esityksen aitoudesta ja digitaalisen manipuloinnin rajoista elokuvassa. Mutta VFX:n puolesta puhuu ainakin se, että sen avulla Bollywoodin naisnäyttelijät voisivat tehdä myös nykyistä pidemmän elokuvauran!

Hyödyllisiä linkkejä:

Samankaltaiset artikkelit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *