|

Itiksen uusi Alanya-market ei vastannut odotuksia

Arvioitu lukuaika: 3 minuuttia

Helsingin Itäkeskuksessa sijaitsevaan kauppakeskus Itikseen, entisen Stockmannin Herkun tiloihin, on avattu etninen Alanya-market. Media herätti ennen avaamista suuria odotuksia kyseisen kaupan suhteen, mutta odotukseni eivät valitettavasti täyttyneet. Kauppaa mainostettiin Suomen suurimpana etnisenä kauppana, mutta Alanyan valikoima oli pettymys ainakin intialaisen ruoan ystävälle. Tarjolla oli joitakin samosa- ja parathavalmispakkauksia pakasteena sekä linssipakkauksia että kikhernejauhopakkauksia, mukaanlukien myös basmatiriisipakkaukset ja ghee, muttei mitään luomutuotteita. Ei kerrassaan mitään luomutuotteita.

Turkkilainen ruoka, jolle Alanya market näytti antavan erityistä huomiota, lienee tunnettu erityisesti lihapitoisista ruoistaan. Esimerkiksi kebab ja erilaiset lihapadat ovat suosittuja. Mausteiden käyttö lienee siellä runsasta ja monipuolista, minkä huomasi myös Alanya marketin maustevalikoimasta. Maustepurkit näyttivät kuitenkin kotitekoisilta, osittain suomeksi käännettyine nimineen, eikä ammattimaiseen ulkoasuun näytetty olleen panostetun.

Turkkilainen keittiö eroaa selvästi intialaisen keittiön kasvispainotteisuudesta, sillä intialaisessa keittiössä käytetään runsaasti erilaisia linssejä, papuja, riisiä sekä erilaisia jauhoja. Lisäksi intialaisen keittiön monipuolinen maustevalikoima tuo ruokiin syvyyttä ja kermaisuutta. Intialaisessa keittiössä voidaan suosia myös luomutuotteita, sillä olen nähnyt mm. intialaista luomubasmatiriisiä, luomumausteita ja luomuteetä, mutta mitään näistä ei Alanya marketissa näkynyt. Myös eteläintialainen ruoka loisti täysin poissaolollaan tässä Helsingin uudessa etnisessä kaupassa.

Vertailtaessa turkkilaisen liharuoan ja intialaisen kasvisruoan välillä, on huomattava, että molemmat keittiöt käyttävät mausteita taitavasti, mutta raaka-aineiden valinnassa ja ruokakulttuurissa on suuria eroja. Turkissa liha näyttää olevan keskeisessä roolissa, kun taas Intiassa kasvisruoka on monelle paitsi kulttuurinen myös uskonnollinen valinta.

Käydessäni tutustumassa Alanya markettiin, huomasin, että vaikka lihan ystäville oli tarjontaa, teki kasvis-, hedelmä- ja luomutuotteiden puute kaupan valikoimasta itselleni epäsopivan. Näin ollen ostoskoriini ei lopulta päätynyt kaupasta yhtään mitään. Sillä eiväthän ne uppopaistetut samosatkaan loppujen lopuksi niin terveellisiä ole. Kasvis- ja hedelmätuotteina oli esillä kuitenkin esim. paprikaa, mangoldia, korianteria, chiliä, papua, aloeveraa, mangoa ja papayaa.

Stockmannin Herkun poistuminen Itiksestä jätti kauppakeskukseen suuren aukon, jota ei korvaa edes viereisen rakennuksen suuri K-kauppa, jonne on helppo kulkea vain autolla. Lisäksi Kauppakeskus Itis näytti parhaillaan olevan suuren mylläyksen ja rakentamisen alla, samalla kun entisiä hyviä kauppoja oli poistunut tai vaihtanut kauppakeskuksessa paikkaa. Ei ihan heti inspiroi lähteä Itikseen, entiseen Helsingin viihtyisämpään kauppakeskukseen, uudestaan.

Keskeltä Stockmannin kosmetiikkaosastoa löytynyt sisäänkäynti alakerran Alanya-markettiin ei siis tarjonnut paljoa mitään intialaisen kasvis- tai luomuruoan ystäville, mikä säilyttää Hakaniemen etnisten kauppojen ja Ruohonjuuren luomutuotteiden vahvan aseman Helsingin ruokakulttuurissa.

Itärintamalta ei siis mitään uutta.

Hyödyllisiä linkkejä:

Samankaltaiset artikkelit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *