| |

Elokuva Dum Maaro Dum ja miksi Goa tahtoo rajoittaa Bollywoodin ilmaisuvapautta

Arvioitu lukuaika: 3 minuuttia

Hindustan Times kirjoittaa 7.7.2011, että Goa on laittamassa ehdon, joka Bollywoodin pitää täyttää, jotta se saisi jatkossa kuvata elokuviaan Goassa. Entertainment Society of Goa tahtoo elokuvan tekijöiden sitoutuvan siihen, etteivät he tahraa Goan mainetta elokuvillaan. Muutoin lupaa kuvaamiselle ei heru.


Bollywood on esimerkiksi tänä keväänä 2011 julkaissut Rohan Sippyn ohjaaman elokuvan Dum Maaro Dum, joka kertoo siitä puolesta Goaa, josta matkaoppaat ja -toimistot mielellään vaikenevat: Nimittäin Goassa tapahtuvista julmista huumebisneksistä ja niihin sotkeutuneista jengeistä. 
Dum Maaro Dum onkin lajissaan tärkeä, silmiäavaava elokuva, joka jokaisen tiedostavan turistin on hyvä nähdä, jottei tyystin sinisilmäisenä biletä Goan biitsillä yömyöhään.

(Päivitys 2024)

Elokuvan ”Dum Maaro Dum” Analyysi

Elokuvan ”Dum Maaro Dum” on ohjannut Rohan Sippy, ja se on intialainen rikosdraama, joka julkaistiin vuonna 2011. Elokuvassa seurataan useiden hahmojen tarinoita, jotka kietoutuvat yhteen Goan huumekaupan syövereissä. Pääosissa nähdään Abhishek Bachchan, Bipasha Basu, Prateik Babbar ja Rana Daggubati. Elokuva käsittelee vakavia aiheita kuten huumeriippuvuutta, korruptiota ja elämän valintoja, tarjoten samalla jännittävän juonen ja dynaamisen kerronnan.

Juoni ja Teemat

”Dum Maaro Dum” alkaa nuoren Lorryn (Prateik Babbar) tarinalla, kun hän yrittää päästä Yhdysvaltoihin opiskelemaan, mutta päätyy huumeiden salakuljetuksen pyörteisiin. Tämä tapahtumaketju johtaa hänet yhteen Vishnu Kamathin (Abhishek Bachchan) kanssa. Hän on karismaattinen mutta ristiriitainen poliisi, joka on omistautunut huumekaupan kitkemiselle Goassa. Elokuva esittelee myös Zoe-nimisen hahmon (Bipasha Basu), joka on omien unelmiensa saavuttamisen kynnyksellä mutta eksyy huumemaailmaan.

Elokuva käsittelee monimutkaisia ja tummia teemoja. Se tutkii, miten huumeiden kauppa vaikuttaa eri ihmisten elämään ja miten se voi tuhota nuorten toiveet ja unelmat. Toisaalta se näyttää myös, kuinka korruptio ja vallan väärinkäyttö ovat osa tätä pimeää maailmaa.

Visuaalinen ja Tekninen Toteutus

Rohan Sippyn ohjaustyö ”Dum Maaro Dumissa” on huomionarvoinen. Elokuva on kuvattu Goan eksotiikkaa hyödyntäen, ja sen visuaalinen ilme on värikäs ja dynaaminen. Kameratyöskentely on innovatiivista, ja se tukee elokuvan nopeatempoista ja intensiivistä tunnelmaa. Ääniraita, johon sisältyy elokuvan nimikappale ”Dum Maaro Dum”, on moderni ja sopii hyvin elokuvan teemaan ja tunnelmaan.

Näyttelijätyö

Abhishek Bachchanin roolisuoritus Vishnu Kamathina on syvä ja moniulotteinen. Hän esittää hahmoa, jolla on sekä pimeä että valoisa puoli, mikä tekee hänen roolistaan uskottavan. Bipasha Basun esittämä Zoe on vahva ja herkkä, ja hän tuo hahmoon syvyyttä ja monimutkaisuutta. Prateik Babbar ja Rana Daggubati tukevat päähahmoja tehokkaasti, tuoden lisää syvyyttä tarinaan.

Kriittinen Vastaanotto

”Dum Maaro Dum” sai sekä kehuja että kritiikkiä. Osa kriitikoista ylisti sen rohkeaa käsittelyä vaikeista aiheista ja visuaalista ilmettä, kun taas toiset kritisoivat sen epätasaista käsikirjoitusta ja joitakin yliampuvia elementtejä. Yleisö reagoi myös vaihtelevasti: jotkut pitivät elokuvaa jännittävänä ja opettavaisena, kun taas toiset pitivät sitä liian synkkänä ja raskassoutuisena.

”Dum Maaro Dum” ei pelännyt käsitellä vaikeita teemoja ja se tarjoaakin katsojille ajatuksia herättävän kokemuksen. Sen vahvuudet ovat visuaalisessa toteutuksessa, näyttelijäsuorituksissa ja ainutlaatuisessa kerronnassa, vaikka se kompastelee joissakin käsikirjoituksen ja johdonmukaisuuden aspekteissa.

Samankaltaiset artikkelit

Yksi kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *