Finnairin lento Delhistä Helsinkiin
| |

Lento Delhistä Helsinkiin

Kauppalehti kirjoitti muutama päivä sitten, että Finnair lisää lentoja Suomen ja Intian välillä heinäkuusta alkaen ja että lennot muuttuvat päivittäisiksi. Syynä tähän on Kiinan lentojen vähentynyt tarve ja Intian liikenteen kasvanut kysyntä. Tätä uutista juhlistamaan sopiikin hyvin seuraava tekemäni video Finnairin lennosta Intiasta Suomeen. Katso ohesta, miltä näyttää lento Delhistä Helsinkiin ja nauti maisemista –

Kyseisen trailerivideon aluksi nähdään Finnairin kone Indira Gandhin lentokentällä New Delhissä. Lentokoneessa oli käytössä kamerat koneen edessä ja pohjassa, ja niiden avulla matkustaja pääsi kätevästi näkemään, mikä konetta pidätteli, kun emme liikkuneet. Jos ei siis halunnut elokuvia tv-ruudulta katsella. Intialaisella lentokentällä kun on ihan tavanomaista lentokoneelle joutua jonottamaan pitkäänkin omaa vuoroa taivaallenousuun.

Kuvaushetkellä Intiassa oli tavallinen aurinkoinen tammikuinen talvipäivä. Lentokoneen kohotessa korkeuksiin katsoja pääsee näkemään, kuinka maisemat ja Delhin saastepilvikin jäävät taakse. Jos olet miettinyt, mistä tuo saaste talvisin Delhiin ilmaantuu, niin se liittyy paljolti maanviljelijöiden syksyllä kaskeamiin peltoalueisiin Delhin lähimain.

Kuten videolta nähdään, niin kone lensi yli 11 kilometrin korkeudella, matkaa tehtiin 877km tuntinopeudella ja lento Delhistä Helsinkiin kesti sen seitsemisen tuntia jonotuksineen.

Ihaninta tässä videossa on mielestäni se, että kun saavutaan Suomeen, niin saaret ja muut maisemat ovat kauniisti lumen peitossa. Toista se on ollut tänä talvena 2019-2020, kun Helsinki on jäänyt täysin ilman lunta. Onneksi ehdin kuvata tämänkin videon viime talvena, jossei Suomenlahti enää koskaan ehtisikään jäätyä ja lumettua..

Näkemäsi video paluulennosta Delhistä Helsinkiin on traileri-video, ja jos haluat nähdä kokopitkän videon samasta aiheesta, niin tilaa YouTube-kanavani! Huomasin juuri, että YouTube-kanavallani on vain 30 tilaajaa, mutta videoilla 23000 näyttöä, koska ne löytyvät upotettuina eri blogeista ja somekanavilta. Tämä jos mikä syö tekijän resursseja, kun mainostulojakin saa vasta, kun YouTube-kanavalla on tilaajia tuhat, samoin kuin kanavan nimen saa muuttaa omakseen vasta, kun YouTube-kanavalla on tilaajia tuhat. Sitä ennen on kanavan nimi vain jokin epämääräinen kirjainnumeroyhdistelmä.

Eli jos haluat nähdä täyspitkän Delhi-Helsinki -videon sekä paljon muita uniikkeja matkustusaiheisia videoita maailmalta, niin tilaa toki INDIVUEn YouTube-kanava!

Videon hinta ja kustannukset

Mielessäsi heräsi varmaan kysymys, että paljonko resursseja esim. kyseisen 1,5 minuuttisen videotrailerin tekemiseen sitten tarvittaisiin, ja voinkin avata sen kustannuksia sinulle hieman. Hinta on aivan sama riippumatta siitä, onko tekijä esim. suomalainen vai intialainen, kun työtunteja ja tekijäpalkkioita ei lasketa.

Ensinnäkin, lennot halvimmillaan Helsingin ja Delhin välillä ovat tällä hetkellä, tämän vuosikymmenen alussa, havaintojeni mukaan n. 560e, kun ne on varattu hyvissä ajoin etukäteen. Jos äkkilähtönä joudut lennon ottamaan, niin hinta tuplaantuu tai jopa triplaantuu helposti. Ja kysehän on siis turistiluokan hinnoista. Business-luokassa hinta liikkuu tuhansissa euroissa, eikä tavallisilla taiteilijoilla ole valitettavasti varaa matkustaa niissä. Minä esimerkiksi en ole koskaan 15-vuotisen bloggaajaurani aikana matkustanut business-luokassa, koska matkabloggaaminen suomeksi ei tunnetusti tuota tekijälleen mitään. Kirjoitin kuitenkin aiemmin vuonna 2016 postauksen lennoista Delhiin, ja se on hyvin pätevää tekstiä yhä, matkustusluokasta riippumatta. Löydät sen linkistä luettavaksi.

Lento Delhiin saapuu aikaisin aamulla, ja jossei halua säästää majoituskustannuksissa hengailemalla lentokentällä iltapäivän paluulentoon asti, niin hotelli, taksi ja ruoat tuovat kustannuksia ainakin yhdeksi yöksi. Siihen vielä päälle Intian viisumin hinta, matkavakuutus ja muut juoksevat kulut kuten maksullinen juomavesi, niin yksi yö Delhissä hyvälaatuisessa hotellissa maksaisi pyöreät 330e.

Hyvälaatuisen videon tekemiseen tarvitaan myös hyvä laitteisto. Tätä nykyä voi kännykkäkin olla päällä lentokoneen laskeutuessa, toisin kuin 10 vuotta sitten, mutta toki kännykänkin tulee olla lentokonetilassa, ja hyvälaatuista kuvaa saa jopa pro-tason kännykällä, jonka hinta näyttää tällä hetkellä olevan n. 1150e. Siihen päälle pro-tason läppäri, halvimmillaan 1300e, ja video voi valmistua.

Juoksevia kustannuksia oheiselle 1,5 minuutin videolle näillä minimimenoilla tuli siis reilu 3300e.

Huom. kustannuksista puuttuu kuitenkin se elokuva, jonka olisit voinut lentokoneessa katsoa, josset olisi keskittynyt kuvailemaan ulkonanäkyviä maisemia ja jonka täten joudut myöhemmin vuokraamaan esim. iTunesista katsoaksesi sen. Myös muutama muu juttu uupuu, kuten tekijän kodin vuokra ja vakuutukset matkan aikana tai blogin palvelinvuokra. Mutta niistä ehkä enemmän joskus toiste. Halusin vain avata bloggaamisen ja sisällöntuotannon kustannuksia ja sitä kautta lisätä kyseisen työn arvostettavuutta, jotta lukija ymmärtää ja iloitsee, minkälaista luksusta se on, kun informatiivista blogia saa lukea ilmaiseksi. Saahan säätiön ylläpitämää ja rahoittamaa Wikipediaakin lukea ilmaiseksi, mutta kuvien taso siellä on toista luokkaa, teksti puuduttavaa ja videot uupuvat täysin.

Mutta takaisin vielä Delhiin ja Intiaan

Katso tästä vielä video, joka vastaa kysymykseesi, miltä Delhissä näytti viime talvena.

Ja lisäksi video, joka kertoo, miltä Delhissä näyttää kesäisin ennen monsuunia.

Ja jos haluat nähdä, miltä Finnairin lennot Helsingin ja Delhin välillä näyttivät keväällä 2007, kun suorat lennot Suomen ja Intian välillä alkoivat, niin tilaa INDIVUEn YouTube-kanava ja blogi niin ehkä jonain päivänä, kun 1000 tilaajaa on saatu, näytän myös sen!

Päivitys: Katso myös, miltä Delhin kansainvälinen ja kotimaan lentokenttä näyttävät!

Lue lisää:

.

Samankaltaiset artikkelit

2 Kommenttia

  1. Kauniita maisemia matkalla! Olen käynyt Intiassa kolme kertaa ja joka kerta lentänyt tällä samalla Finskin lennolla. Suora lento on niin helppo ja vielä kun kohteeseen saavutaan aamulla, niin siitä on koko päivä aikaa jatkaa matkaa muualle, jos ei halua jäädä Delhiin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *