Koronavuoden lukemistoa

(Mainos: Postaus on vastine arvostelukappaleista, jotka antoivat kyseiset kustantajat)

On Kirjan ja ruusun päivä, 23.4. ja mainio hetki pysähtyä ja katsoa, mitä koronan vuoksi matkustuslakossa kotioloissa on vuoden mittaan tullut luettua.

Tuuma-kustannuksen kustantama teos Milloin? on Daniel H. Pinkin kirjoittama kirja, joka kertoo oikealla hetkellä toimimisen taidosta. Tuo teos oli mukavasti käteensopiva ja kevyt 285-sivuinen nidos. Luin teoksen lyijykynällä alleviivaten, mutta näin kuukausien jälkeen huomaan, etten muista siitä enää mitään. Pitäisi varmaan lukea teos uudestaan, sillä teos sisälsi useita mielenkiintoisia väitteitä ja tutkimustuloksia, kuten sen, että tauot ovat vahvuuden merkki ja että iltapäivä voi heikentää ammatillista ja eettistä arviointikykyämme.

Toinen Tuuma-kustannuksen kustantama teos, jonka luin koronavuonna 2020-21 oli Kynä – Kaikki tärkeä kirjoittamisesta. Sen olivat tehneet Mirjami Haimelin ja Satu Rämö. Kuten tiedämme, kirjoittaminen on kovin yksinäistä ja useimmiten palautteetonta puuhaa ja tuo teos toi mukavasti motivaatiota sen jatkamiseen. Tuon lähes 300-sivuisen kovakantisen kirjan parina tuli samansuuruinen teos Kynä – tehtäviä oman äänen löytämiseen. En ole sen tehtäviä vielä opintokiireiltäni testannut, mutta ne näyttivät lupaavilta.

Johanna Valkaman romaanista Katariinan pyörä sain tutustuttavaksi oikolukemattoman ennakkokappaleen ennen sen ilmestymistä. En fiktiota yleensä lue, mutta tämä teos lepää yhä keskeneräisenä yöpyödälläni, sillä se sijoittuu viime vuosituhannelle Suomen historiaan, joka on jo aiheena itsessään mielenkiintoinen. Teoksen on kustantanut Otava ja se ilmestyi tänä keväänä.

Toinen Otavan teos, johon tutustuin koronavuonna 2020-21 oli Emmi Lehtomaan kirjoittama ja hänen itsensä lukema äänikirja nimeltään Some-vaikuttajaksi! Kirja oli käytännönläheinen ja käytännön esimerkein varustettu teos, jonka pari viimeistä lukua tarjosivat jotain uutta tietoa myös kokeneemmallekin someaktiiville. Kirjan lukemista oli helppo seurata, vaikkakin sille oli ominaista myös asiatekstille olennainen eleettömyys ja hieman monotoninen yllätyksettömyys.

Koronavuoden ulkonäöltään kauneimmaksi kirjaksi, kansipapereilla tai ilman, päätyi Kuutti Kosken teos Zeniitti, jonka on kustantanut LIKE. Teos on n. 330-sivuinen kovakantinen sidos, jonka etukannessa komeilee kaunis maalauksellinen auringonlaskutaivas kaupunkisiluetin yllä. Laadukkaiden kansipapereiden alta paljastuu tyylikäs mattamusta teos, jossa kirjan nimi, kirjailijan nimi ja kustantaja on painettu kultaisin kirjaimin. Teos on historiallinen romaani, joka kertoo tarinan laivakaapparin pojasta, josta kasvaa yksi aikansa kiistellyimmistä tiedemiehistä.

Koronavuoden huonoimmat kannet -tittelin sai puolestaan David Robsonin teos Älykkyysloukku, ja teoksen oli kustantanut Tuuma. Tuo 360-sivuinen kovakantinen teos ilmestyi ilman kansipapereita ja kannen väritys oli pastellisen sinivihreä, jossa kirjan nimi ja osa sen yksinkertaista kuvaa loistaa melkein sitruunankeltaisena, ja lähes näköaistia särkien. Kyseinen väriyhdistelmä ei vakuuta älykkyydellään eikä saisi ainakaan minua tarttumaan tuohon teokseen kirjakaupassa. Teoksen teema on kuitenkin mielenkiintoinen: ”Miksi teemme tyhmiä virheitä ja miten tehdä parempia päätöksiä” ja kirjan sisäsivut ovatkin täynnä asiaa mustaa valkoisella.

Bazar-kustannuksen kustantama ja Liisa Simolan kirjoittama teos Sweet Manhattan – Kohtaamisia tähtien kanssa on puolestaan jälleen hyvä esimerkki siitä, kuinka keskivertokansipapereiden alta voi paljastua visuaalisesti miellyttävä teos. Tuon 340-sivuisen kovakantisen teoksen kannet ovat ilman papereita valkoiset ja kädelle pehmoiset, ja kirjan sisäsivut ovat hieman kellertävät ja silmälle ja sormelle miellyttävät käsitellä. Teos kertoo mielenkiintoisia tarinoita suomalaisen toimittajan haastattelemista elokuva- ja taidemaailman tähdistä New Yorkissa, kuten Salvador Dali, Meryl Streep ja Woody Allen. Tarinat on kuitenkin kerrottu toimittajan tosikkomaisella otteella, jolloin kerronnasta puuttuu eräänlainen fiktiivinen kipinä, koukku, ja tarinat kuulostavat vähemmän loistokkailta kuin ne varmaan ovat olleet.

Tutustu myös muihin teoksiin, joista kirjoitin koronakaranteenivuonna 2020-2021:

Hyvää Kirjan ja ruusun päivää ja tervetuloa seuraamaan myös somekanaviani!